tisdag 4 september 2012

Laga mat?

Idag när vi satt några mammor i cafeterian på ett köpcentrum och jobbade med skolans photoshoot så passade vi på att äta lunch där. Med två datorer, tre telefoner, tre mattallrikar och sen kaffekoppar på det, tog vi ganska stor plats  vid borden.

Plötsligt frågade en av kompisarna vad min favoritmat är. Jag svarade att jag inte riktigt vet.
Då sa hon:

"Just if somebody else has done it!"

Då skrattade jag och sa att precis så är det! Att äta det andra har lagat är ju magiskt gott. Vad det än må vara. Det är skillnad att äta sin egen kyckling än att få äran att få smaka den kycklingen nån annan kock har lagt sin kärlek på.

Jag är av den sorten som inte tycker att det är världens roligaste att laga mat. Har aldrig tyckt. Jag kan för lite, helt enkelt. I det här fallet gjorde mina föräldrar ett riktigt uselt jobb faktiskt. Mat måste man ha för att överleva, så enkelt är jag med.

Två av oss kring bordet i cafeterian idag känner ungefär samma kring det här med matlagningen. Den tredje tjejen som var med är en riktig idespruta vad gäller recept och god mat. Alltså snabba enkla recept som går fort att fixa till när man kommer hem med två hungriga tonårskillar som ska både träna och göra massor av läxor.

Idag fick vi ett tips på en kycklingrätt. Med färskost, pesto och tomater och så swisch in i ugnen. HUr enkelt lät inte det. Sagt och gjort.
Alla tre åkte till Rimi för att handla. Alla tre handlade vi samma ingrdienser. Allt tre skulle vi bjuda våra familjer på samma mat ikväll.

När jag stod hemma i köket med min fantastiska kyckling fick jag ett mms.
Med en bild på en annan helt underbar kykling som gjordes i ett annat hem just precis samtidigt.





Alltså!

Hur kan två maträtter som i grunden är helt lika ändå bli så olika?



Iallafall blev den helt underbart god och jag och killarna nästan slogs om att få skrapa formen!





4 kommentarer:

  1. Nu får du ju bjuda på receptet så att vi andra också kan få smaka på denna goda kycklingrätt...
    ;-)

    /ÅsaC

    SvaraRadera
  2. Tycker du klarar matlagningen rätt så hyggligt.
    Er familj ser välmående ut.
    Dessutom delar du med dig om goda maträtter.
    Kan säga att dina föräldrar har samma erfarenheter som du.
    Ma

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Ma!

    Åsa- recept kommer snart.

    SvaraRadera
  4. Väntar med spänning eftersom jag har samma problem som du att jag inte är helt förtjust i att laga mat. Jag behöver därför lite nya idéer på rätter som är snabblagade.

    /ÅsaC

    SvaraRadera