lördag 29 september 2012

Första gången!

För första gången sen vi flyttade till Tallinn har jag haft två av bara mina tjejkompisar på besök.

Eller ja, store sonen bjöd över två av sina vänner hit och för att femtonåringar överhuvudtaget ska få flyga med Ryan Air så måste minst en vuxen hänga på. Och som tur är så är en av mammorna till en av killarna även min kompis. Och så av bara farten hängde en väninna till med på resan.

Medan storebror tog med sina kompisar på Nömme Adventurepark idag, så tog jag med mina vänner på en dag i Gamla Stan. Vare sig de ville eller inte, kan man säga.
För jag sa till dem att man kan inte ha varit i Tallinn utan att liksom ha varit i Tallinn. Eller hur?

Lite fina byggnader.
Promenera lite.
Fika.
Ta kort.
Shoppa skor.

Sedan tog vi en lunch på en restaurang som heter La Chateau mitt i Gamla Stan. En trappa ner i en källare dit man kanske inte skulle hitta om man var turist. En oansenlig liten skylt på markplan är det enda som visar att det ligger en restaurang där. Just den skylten ser säkert alla turister iofs, eller inte. Men jag tror inte så många skulle våga gå ner i tron att bli serverad god mat där. Men tji, vad de misstar sig.

Och nu är klockan snart midnatt och vi är hemma igen efter ytterligare en god måltid.



Feeling of höst med vackra färger.


Fredagsfeelingen börjar infinna sig.


Lönndörr. 



Hela lunchrestaurangen var fullbokad så vi fick sk annexet.


1600 tals porten upp till Tompea Hill.


"Ska jag ta ett kort på er?" frågade en tjej som gick förbi med ciggen i mungipan.


På Nömme Adventure Park lämnade vi killarna uppe i träden.


Väntar på lunch i annexet. Här spökar det nog.


Fönstret på Le Chateau.


En port igen.


Typ samma port.


Jag hade bokat bord på Bocca till lördagkvällen.


Kyrktorn mot himlen


Fullbokat på Le Chaeau.

Tack tjejer för en dag jag kommer att leva på länge!

6 kommentarer:

  1. Hoppas att ni hade det toppen. Lite roligt är att Anna är jobbarkompis med min Görgen. Så jag hade lite förhandinfo att de skulle besöka dig! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!
      Jaså? Vad världen är liten när allt kommer omkring.
      Vi hade en toppenhelg!
      Hoppas ni hade det med!

      Radera
  2. Tack vännen för en toppenhelg! Jag kommer också att leva länge på det här! Och alla våra skratt! Kram på er! /Virpi

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du hade lika kul som jag!
    Ses snart igen!

    SvaraRadera
  4. Härliga Bilder! Saknar dig Ingela! Kram Annika Brandebo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, Annika. Det är så ömsesidigt! Jag saknar dig med. Hur har ni det nu när ni har liksom kommit ut ur "Tallinnbubblan"? Kramen!

      Radera