måndag 20 juni 2011

Tallinn info.

Ok.

En del av våra vänner, för att inte tala om våra respektive familjer, höjde säkert på ögonbrynet både en o två gånger när de fick höra om våra flyttplaner.
Till Tallinn!
Måste erkänna att det gjorde även jag. Mina fördomar om en gammal öststat var sisådär charmiga och trevliga. När det kom på tal att en utlandstjänst var i antågande hade jag helt andra städer i åtanke, kan man väl säga.

Fördomar är födda i okunskapens tecken vill jag bara poängtera.

Här kommer nu lite fakta om Tallinn:

- Är ett av världens mest internet-täta stad.
- Var först i världen med sms-biljett på bussar.
- Var först i världen med sms-biljett till parkeringsplatser.
- Skypes grundare är från Tallinn.
- I Tallinn finns Sveriges äldsta universitet. Grundat på 1600-talet av en svensk konung som  jag just glömt namnet på.
- Solen skiner även i Tallinn.


Sådär! Plötsligt märker man att Tallinn är en stad som går otroligt snabbt framåt.
En stad som är på gång!


Och vi har inte hört nåt från mäklaren ännu!!




5 kommentarer:

  1. Ska bli kul att få hälsa på er i en stad där solen faktiskt skiner.Kramar Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Stämmer faktiskt! Till Tallinn???? Men vadå!! Har på bara denna korta tid hört så mycket positivt omn denna stad. Det ska bli roligt och spännande att åka dit och hälsa på er och bli guidade runt i staden.

    SvaraRadera
  3. utvandrarmorsan21 juni 2011 kl. 05:28

    Absolut! Både Elisabeth och Anonym, vem det nu kan vara, är välkomna när ni vill.
    Vi ska bara få reda på adress först....

    SvaraRadera
  4. Anonym är bara "lilla" jag, svärmor. Glömde att skriva mitt namn. Ulla

    SvaraRadera
  5. Vi kommer också väldigt gärna!!! Kram Tesse

    SvaraRadera