måndag 12 oktober 2015

Att välja sina tankar


Man kan faktiskt det.
Välja sina tankar.
Börja tex med att tänka mer "tillåtande" istället för "förbjudande".

Det är väldigt lätt att känna en massa måsten man borde göra.
Man måste fixa huset, man måste fixa sig själv, man måste fixa maten, man måste städa, man måste putsa fönster, man måste klippa gräs, man måste bjuda hem kompisar på middag, man måste jobba, man måste träna, man måste skjutsa sina barn, man måste vara glad och man måste vara positiv, man måste betala räkningar, man måste handla, man måste förhöra läxor, man måste tvätta, man måste hänga tvätt, man ska och man ska och man ska.

Det är inte konstigt att man nån gång ibland känner sig en aning utmattad.

Och det är då. Att bli medveten.
Det är då det är dags att börja prioritera.
Det är då det är dags att börja dra i handbromsen och verkligen känna efter vad som är det viktigaste för mig. Och det är då det är dags att börja fundera för vems skull alla dessa måsten är.  Är det för mig? Eller är alla dessa måsten för alla andras skull? För vems skull gör jag allt det här egentligen?

Och det är då det är dags att börja säga ja.
Börja säga ja till mig själv.
För säger man ja till nåt säger man automatiskt nej till nåt annat. Så enkelt är det faktiskt.
Många tänker att det kanske är dags att börja säga nej till saker och ting istället. För att hinna med det man vill. För att orka det som är viktigt. Absolut.

Men jag väljer det andra alternativet.  Att säga ja. Att tänka ja.  Att välja ja. För då känns det inte lika tungt att hoppa över en sak, eftersom jag har gett mig själv tillåtelse till nåt helt annat. Och då kan jag göra det där andra en annan gång. Jag väljer att säga ja till lite mer av det som just nu ger mig energi och till det jag just nu behöver, vad det nu än kan vara. I morgon säger jag kanske ja till nåt helt annat. Och det är ok.
Tanken blir per automatik mycket mera positiv och känslan i mitt beslut blir även den så mycket mer glädjande. Automatiskt säger jag alltså ja till mer energi och mer glädje. Mer tillåtande än förbjudande. Utan skuldkänslor vare sig gentemot mig själv eller andra.

Förstår  ni hur jag menar? Låter det en smula flummigt?

Börja säg ja till dig själv helt enkelt. Det dåliga samvetet blir med ens mycket mindre. Skuldkänslan till dig själv och även till alla andra kommer att kännas mycket, mycket lättare. Bördan i ditt bröst kommer inte att kännas lika tung att bära och det blir med ens bra mycket skönare att andas.
Till på köpet kommer du till och med att känna att det är både roligare och trevligare att umgås med dig själv då du känner dig mer tillåtande än förbjudande till dina egna beslut. Liksom mer tillfreds.

Och försöker du dessutom att ta bort ordet "måste" ur din vokabulär och byter ut det mot ett "behöver", så känns även de besluten där du "behöver" mycket lättare i dina tankar än där du "måste".

Det är inte världslätt och Rom byggdes inte på en dag. Klart det får ta tid.
Men ge dig själv en chans till förändring.

Jag jobbar på det varje dag.
Och.
Det funkar faktiskt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar