torsdag 19 juli 2012

En helt ovanlig morgon

Jag vaknar upp i en nyrenoverad gäststuga hos svärmor och svärfar.
Klockan är arla morgonstund och alla sover.
Ute är det endast 12 grader varmt. Daggen ligger våt på grästopparna.
Tänkte läsa min bok men vill inte väcka sällskapet genom att tända taklampan.
För nån sänglampa finns inte. Då skriver jag lite istället.

Tittar jag åt höger hittar jag maken sovandes nån centimeter från mig.
Låter jag blicken dra lite snett åt höger ca en och en halv meter ligger två tonårs kusiner och snusar.
Om jag tittar rakt fram ca två meter ser jag en dörröppning utan dörr.
Innanför där inne ser jag två 12-års kusiner dela på en bäddoffa.
Precis bredvid dem ligger makens bror med fru i i dubbelsängen och sover så sött.

I stora huset, som jag inte ser härifrån, ligger farmor och farfar och sussar.
I "båtrummet" har makens ena syster barrikaderat sig med sina tre barn och sambo.

Ikväll dyker ytterligare en syster till maken upp med sina tre barn samt fästman.
De sover nog en trappa ner här i gästhuset i natt.

Vi blir 13 personer i gästhuset och de är sju uppe i stora huset.

Till middag ikväll är vi 20 härliga individer i åldrarna från 15 månader upp till 68 år. Det är inte alla familjer man kan göra två brännbollslag av.
I det här fallet två lag med namnen "Morsan" och "& dom".
Jag tillhör "& dom".

Jag är fjärden äldst i sällskapet. Jag har absolut inte nån åldersnoja. Alls.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar