lördag 25 juli 2015

Sommarens projekt börjar likna nåt

För mig som egentligen inte har byggt nåt sen jag gick i trean och snickrade ihop en jäkligt snygg trälampa, är mitt och makens semesterprojekt en otrolig utmaning. 
Ett projekt som i makens huvud har spökat sen vi fick nycklarna till sommarstugan 1 mars 2011. I mitt huvud har det kommit lite mer nu det senaste året. 
Bryggan som liksom ingick i sommarstugeköpet har alltså sett sina bästa somrar. Där vintern och isen genom åren har visat att naturens krafter är det inget man kan göra åt.
Så.
Tillsammans är det alltså meningen att vi ska bygga en fast plattform intill strandkanten, och som ska sitta ihop med den flytande delen av bryggan som vi fick på plats i början av semestern. 


Och solen letade sig fram till slut.

När man har ett sånt här projekt på gång och aldrig nånsin har gjort nåt liknande överhuvudtaget är all hjälp man kan få guld värd. Att då ha två tonårskillar med varsin kompis tillhands är ju helt enkelt toppen. Så mycket muskler på samma plats är kanon och som är villiga att lyfta och bära. Deras initialer finns nu väl bevarade i betongen i cementringarna som ligger på botten.
Och tack snälla vänner för lånet av diverse utmärkta verktyg. Utan dessa hade vi fått hålla på till midsommar 2016. 

Jag i min man har varit tillsammans i snart 20 år. En ganska lång tid i min värld. 
Jag har under dessa år förstått och lärt mig att ur min mans hjärna bara sprutar det idéer. Hela tiden. Om allt.  De tar liksom aldrig slut. Vissa är bra. Vissa är briljanta. Vissa är sådär. Vissa är urusla. 
Jag har, och har ibland haft svårt att helt ärligt hänga med i svängarna när alla dessa idéer presenteras och förklaras med tusen olika argument. Och har jag tillslut köpt en av idéerna har han kommit med en ny minuten senare. 
Jag har försökt komma med lite av mina egna idéer där emellan. Men har knappt hunnit så att säga. 





En stor balja kaffe och fokus

Så att bygga och konstruera denna plattform tillsammans är ett otroligt spännande projekt.  För oss båda. Där maken har gjort ett fantastiskt förhandsjobb. Att komma på hur en fast plattform ska se ut under vattnet och som ska hålla när isen tar över under vintern, har tagit många vändor innan det sista beslutet togs. Självklart tas en hel del nya beslut under vägens gång också.





Vilket teamwork vi är!
Som vi samarbetar. Som om vi aldrig gjort annat än byggt bryggor tillsammans. 

Kolla vad långt vi har kommit. 


Snart kan vi skicka det där gamla åbäket som just nu ligger där under och som knappt håller sig flytande, all världens väg. Men den är oerhört bra att stå på under jobbets gång.


Hur många vintrar som denna konstruktion kommer att hålla får vi helt enkelt se.


Efter bryggjobb är det sen gammalt att man ska ha fredagsmys. 

Och vi är fortfarande sams. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar