onsdag 6 november 2013

Konsekvenser.

Det tuffaste med att vara förälder är just ...... att vara förälder.
Tror att det kan vara en av de tuffaste uppgifterna man har som förälder faktiskt. Att vara just förälder.

De små individerna anländer helt utan manual och facit och det är många frågor som man behöver brottas med. Oro och ängslan blandas med lycka och mys i en salig blandning. Situationer som uppstår och som på en tusendels sekund kräver att jag tar ett sekundsnabbt beslut. Beslut som jag måste stå för och som jag måste stå för konsekvenserna av.

Min erfarenhet av att vara förälder har genomsyrat de senaste 16 åren av mitt liv. Jag minns knappt hur livet var innan jag blev mamma. Mina killar är absolut det bästa jag någonsin har gjort. De har berikat mitt liv så oändligt bara genom sin blotta närvaro. Att vara förälder är så mycket kärlek.

Men allt har inte bara varit sött och rosenrött. Så klart.

De har givetvis gett mig ett antal gråa hår  under årens lopp av olika orsaker.  Jag har skällt och jag har varit orolig många gånger. Tålamodet har inte varit det allra bästa och tröttheten har ibland tagit över. Ja  det finns mycket som jag önskar vore ogjort och osagt.

Och.

Att vara förälder betyder även att ta konflikter.
Från allra första början. Att våga vara den vuxna och visa en 4-åring vad som är rätt och fel. Att våga se sin unge vara ledsen och besviken. Självklart är det inte roligt att se hur stora, salta tårar rinner nerför de runda goa kinderna. Men det är ok att de rinner. Det är inte farligt. Det är faktiskt inte alls farligt att bli tillsagd när man gör nåt som är tokigt. Det är till och med bra att få veta var gränserna går. Hur ska barnen annars lära sig? Det är helt enkelt förälderns uppgift och ansvar att vägleda. Inte nån annans. Inte förskolans eller samhällets ansvar. Det måste börja hemma.

Och är det nåt min 16-åriga erfarenhet som förälder berättar för mig är att det är otroligt mycket enklare att ta en konflikt med en 4-åring än med en 14-åring.

Vågar man inte ta en konflikt när barnet är fyra eller fem så lovar jag att det blir inte särskilt mycket lättare att börja ta dem när han eller hon är 15 eller 16 och kanske är ett huvud längre än dig själv.

Så ett tips: Våga ta konflikten redan när de är små. Då är hälften vunnet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar