fredag 15 november 2013

Från soffan


Efter att ha dansat balett i en rosa liten dräkt med volang på  längst ner och sockiplast på fötterna kom jag hem till mina föräldrar vid sex års ålder och sa:
"Nä, nu vill jag börja spela fotboll istället!"

Då svarade min pappa:
"Ja, äntligen vill jäntan göra nåt vettigt!"

Sedan den stunden körde min pappa. Överallt. Till alla bortamatcher med bilen full med tjejer. Och så min lillebror i mitten bland alla dessa flickor. Stackaren som bara fick följa med.
Till träningarna fick jag ta mig själv. Som jag cyklade med skorna på pakethållaren. Men jag  tror nog att pappa stod på IP och såg varenda hemmamatch.

På den vägen var det. Vid 15 var det uttagning till statslaget för Stockholm. Jag kom så långt som till sista uttagningen och då skulle det bort fyra tjejer, tror jag. Vi var 22 nervösa tjejer och truppen skulle bli 18. Eller nåt åt det hållet iallafall.  Jag blev en av dem som inte fick fortsätta, för enligt Ann Jansson tränaren för statslaget var jag inte "tillräckligt snabb och inte tillräckligt stark". Men jag gav inte upp utan  knöt näven i fickan och kämpade vidare.

Jag kom inte med till  elitlägret i Halmstad eftersom jag inte kom med i Stockholms statslag, men det betydde inte att intresset för fotboll tog slut.

Vid 24 flyttade jag till Linköping och började genom en nufunnen vän spela för Sturefors. Det blev lite för långt att åka och jag testade några matcher med Östria men sedan tog det inte lång tid förrän mina Puma Shadow fick lägga sig på hyllan för all evighet.

Jag gifte mig med en fotbollskille. En AIK-are.
Vi har två killar som älskar fotboll båda två. De kan allt som är värt att veta och det de inte vet är som sagt inte värt att veta. Om fotboll. Alla ligor. Alla spelare. Alla mål.


Inne på Swedish corner i fan-zone, Kiev 2012.


Förra året var vi i Kiev och kollade Sverige spela EM-kval match mot England där Olof Mellberg gjorde två mål.



Vi Sverigade upp oss och hade ett hektiskt dygn i Ukraina.


Sådan far sådan son

Ikväll satt vi i soffan och var laddade till tusen för att kolla matchen mellan Zlatan vs Ronaldo.



Fotbollen finns liksom med överallt.



Zlatan och Ronaldo cam.


Jag hade full koll från soffan.

Tyvärr vann Ronaldo den här fighten. Men skam den som ger sig. Vi knyter näven i fickan och hoppas på bättre tur på tisdag. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar