tisdag 29 november 2016

Hur ser en kransjävel ut?

Kransbindning. 
Det hade jag aldrig pysslat med innan denna kväll kan jag säga.  Men tack vare min fina granne så har jag nu testat på riktigt eget hantverk. 


Något skeptisk knallade jag in på Sjöviks Blommor. Inte min hemmaarena riktigt. Handlat blommor har jag ju gjort här flera gånger förut. Men det här att pyssla och tillverka saker alltså. Totalt fantasilös. Men det är ju som det är, ibland är det bra att prova på saker utanför sin egen komfort zon. 


Så mysigt de hade gjort åt oss gäster. Borden var fulla med pysselsaker såsom tomtar, nålar, snören, hjärtan, kottar, pärlor, kanel bland massa annat smått o gott. Det var bara att välja och vraka. Och det blev ju inte mer lätt av alla dessa valmöjligheter. 


Lådor fulla med lingonris och tallkvistar. 


Och sen då? 
Herregud! Hur ser en kransjävel ut egentligen?


Hur i hela friden sätter man ihop attiraljer som ser snygga ut. Vad är snyggt? Och dessutom ska sakerna kanske passa ihop också. 


Världens bästa Loisan hade gjort det här tidigare, det såg jag ju ganska så snart. Små ögonkast på de som stod mittemot mig vid bordet. Hur gjorde de? 
Men det tog inte lång tid innan jag faktiskt struntade i alla andra. 
Efter en stund hade jag kommit igång riktigt ordentligt. 
Jag gick på nåt vis in i min egen bubbla och bara körde. Jösses. Som jag knåpade. Jag band och jag band och jag band. Helt genomsvett. Kinderna hettade. Vad roligt jag hade! 


När det hade gått nästan en timme var det självklart dags för fika. 


Kolla! Innan jag visste ordet av hade jag tillverkat två hela kransar. Jag som bara har en dörr att hänga dem på. 



Asså, sjukt nöjd! 
Tror inte man kan vara nöjdare faktiskt. 
Tack Loisan för att du fick med mig! 



2 kommentarer:

  1. Jaa vad trevligt vi hade, måste göras om. Jätte kul att du hängde på!
    27:an

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det trodde man aldrig riktigt faktiskt. Att det skulle hänga en egengjord krans på min ytterdörr så att säga. Tack för att du fick med mig! :)

      Radera