tisdag 6 augusti 2013

Kolla era bröst, kvinnor!


Tack, Sverige för att jag får gå på Mammografi.

En undersökning som varje kvinna över 40 år har chansen att få göra. Som alla kvinnor får en kallelse till och  som alla kvinnor verkligen borde utnyttja. En undersökning som kan rädda liv om knölar upptäcks i tid och rätt behandling kan sättas in.

 På Kvinnohälsan i Linköping fick jag idag betala 140 kronor för ett besök. I andra landsting är det till och med gratis. Ett av dessa är Stockholms Läns Landsting. Varför det är skillnad kan man ju egentligen undra.  Borde vara gratis för alla.
Men jag betalade gladeligen dessa 140 kronor för att få mina bröst kontrollerade.

2009 då jag var 38 år gjorde jag en sådan här undersökning för första gången. Då hade jag hittat en knöl på utsidan av högra bröstet och med orden ringande i öronen från läkaren på vårdcentralen i Ljungsbro "bara för att du är ung och vältränad ska du inte tro att du är immun" åkte jag upp på Mammografiundersökning samt ultraljud. Vilket sedan slutade med en punktion i det som visade sig vara en helt ofarlig cysta på 6x2 cm. Men den väntan som gick innan jag fick det beskedet.....





Så för er alla som aldrig har gjort en sådan här undersökning, typ alla män, så ska jag nu visa och tala om hur en sån här undersökning går till. 
I denna apparat ska man således lägga ett  bröst i taget. Man får inte göra det själv utan en sköterska har en uppgift att lägga bröstet precis där hon vill ha det för att rätt bild ska kunna tas. Vilket i sin tur betyder att jag som patient nästan behöver stå på tå för att den rätta höjden ska intas. Sedan tar sköterskan ett ordentligt tag i bröstet och drar in det och trycker sedan ner det på den svarta "mattan" i maskinen. Samtidigt som jag står med magen och revbenen tryckt mot den vita kalla kanten. Och kinden mot plastkanten ännu högre upp.



I samma ögonblick som bröstet har lagts tillrätta på "mattan" så trycker sköterskan på en knapp som för ner överdelen på maskinen mot bröstet. Bröstet blir så platt, det drar överallt, bröstet ändrar färg och man blir helt svettig. 


När man har tagit bild på det horisontala läget är det dags för ett annat läge på kontrollen. Då får man som patient ta tag i handtaget med handen så man inte tappar balansen, sköterskan tar ett nytt ordentligt tag om bröstet, lägger det tillrätta, plattan som bröstet ligger på ändrar till vertikalläge och sköterskan för ner överdelen. 

Har man tur så har alla bilderna blivit godkända, annars säger hon:
"Vi måste göra om en bild, för det blev ett veck på ena bilden och det vill inte läkaren ha för då kan läkaren inte se ordentligt vad som gömmer sig bakom vecket".

Och då är det bara att lägga upp bröstet en gång till.
Man tror inte att bröstet någonsin kan komma att se ut som de gjorde innan besöket. Det ömmar och det drar överallt. Men bröstet återfår sin naturliga form efter ett tag och jag är så tacksam över att denna undersökning finns tillgänglig. 

Tack Sverige.

1 kommentar:

  1. Inte nog med att det är ett bröst. Det är två, som gör lika ont. Men, som du säger, Tack för det.
    Ma

    SvaraRadera