torsdag 17 september 2015

Vilken tid det tar att vattna fyra blommor

På väg ut till brevlådan för att hämta in posten såg jag att mina blomstrande pelargoner nog behövde lite vatten.
Med breven och all reklam gick jag förbi blommorna igen och konstaterade att jo, så var nog fallet.

Jag kom in hallen med ena handen full från brevlådan. Med min lediga hand plockade jag bort två par skor som jag höll på att snubbla över på min väg in. Fortsatte min väg in och såg hur en hög med smutskläder låg precis vid översta trappsteget i väntan på att nån skulle ta dessa med sig ner i tvättstugan.
Jag la ner all post på diskbänken, vände och tog med mig tvätten nerför trappan. På vägen ner plockade jag upp en handduk som låg på en av trappstegen, säkert på väg till tvättstugan den med.

På golvet nedanför trappan stod en verktygslåda.
Den tog jag i handen tillsammans med all smutstvätt för att ställa den i förrådet som ligger bredvid tvättstugan. I tvättstugan släppte jag allt det smutsiga. Bar in verktygslådan i förrådet där det stod några tomma kartonger. Plattade till dem och tog med dem ut ur förrådet.
Gick in tvättstugan igen. Vek tvätten som hade torkat på ställningen. La in en ny tvätt i maskinen. Tog med mig ren tvätt och de platta kartongerna uppför trappan igen.
Släppte karotngerna vid dörren. Plockade med mig av kläderna som hängde på trappräcket. La in tvätten i min garderob i sovrummet och hängde upp kläderna från räcket på krokar bakom dörren.  Såg att sängen inte var bäddad från i morse då både maken och jag drog hemifrån redan innan 06.00. Bäddade sängarna.
Hittade mer smutstvätt.
La dessa vid översta trappsteget vid trappan. Gick in i köket. Sorterade posten som låg på bänken. Plockade undan disken från diskstället.
Torkade av diskbänken. Torkade samtidigt av bordet från smulor av i morse. Plockade undan papper som låg där. Tog bort en tillbringare med vatten som även stod på bordet.
Tog med tillbringaren ut i hallen där jag plockade upp kartongerna.
Gick ut i garaget med kartongerna och stängde sen garageporten. Fortsatte med tillbringaren och gav blommorna vatten.

Maken ringde och undrade vad jag gjorde.
"Äsch inte så mycket. Vattnar blommorna bara!"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar