torsdag 18 augusti 2016

Älskade, älskade vän!

Jag vet att du mår dåligt.
Jag vet att du just nu mår riktigt dåligt.
Jag vet att du under en längre tid faktiskt har mått så här dåligt.

Och jag vet att vara din vän är världens svåraste och tuffaste uppgift som finns. Samtidigt som det är världens lättaste.
Svårt och otroligt tufft för att jag inte har endaste aning om hur jag ska kunna hjälpa dig. Världens lättaste för att jag vet att vilka beslut du än tar så kommer jag alltid att finnas vid din sida.

Livet har inte alltid varit så snällt mot dig. Jag vet det. Jag är fullt medveten om att du har gått igenom svåra och tunga saker under åren som har gått. Situationer har uppstått som du inte har kunnat påverka och konsekvenserna av hur du har valt att hantera dessa situationer har inte alltid varit lätt för dig att hantera.

Hur ska jag agera för att hjälpa dig på bästa sätt, min fina fina vän? Hur ska jag göra för att få dig att förstå att du faktiskt behöver hjälp? Hur ska jag göra för att få dig att förstå att det enda dina tre underbara barn önskar sig är att ha en mamma som mår bra?
Hur ska jag få dig att förstå hur mycket du betyder för mig?

Det jag vet är att jag kommer aldrig att kunna hjälpa dig så länge du själv inte är med på tåget. Så länge som du själv anser att "dina problem tar du hand om själv" så kommer det att ta ännu längre tid.
Jag kan inte hjälpa dig så länge du inte är villig att ta emot den hjälpen. Ingen kan hjälpa dig så länge du inte har den insikten.

Du är en fantastisk människa. Du är en underbar mamma som älskar dina barn så mycket. Du är viktig. Du är behövd.
Hur ska jag få dig att förstå att det är ingen skam att be om hjälp. Det är ingen skam att helt enkelt vara en vanlig människa som just nu behöver hjälp och stötting i hur du ska hantera det som händer i dig.
Den frustration du känner är ett tecken på att det som finns inombords behöver få komma ut. Du behöver prata med nån. Du behöver få ur dig allt det hat du drivs av. Kan hatet du känner mot andra vara det du egentligen känner för dig själv? Du behöver förstå vad det är som egentligen händer inom dig.
Du är en fantastisk människa som behöver höra att du är älskad. Jättemycket älskad! Precis som vem som helst behöver få höra. Och du behöver lära dig att nånstans börja älska dig själv.

 Jag önskar att du själv inser att dina problem är inget som du på egen hand kommer att klara av att reda ut.
Och när du inser det, älskade älskade vän. Då lovar jag att jag fortfarande finns bredvid dig.

Jag älskar dig!



2 kommentarer: