onsdag 29 juni 2016

Ibland blir man påmind om vad som är viktigt i livet

Ibland blir man alldeles tydligt påmind om hur skört livet är. Det är så ofantligt lätt att bara ta för givet att det man har just nu idag är detsamma som i morgon. Ibland är det nyttigt med att få lite perspektiv på tillvaron och känna efter vad det är som är viktigast här i livet. 

Saker och ting ändras. Och det kan ändras fort. Det kan till och med gå rysligt fort. Nästa dag kan det vara försent. 

Med den känslan och tanken i min kropp och min själ frågade jag min mamma om inte hon hade lust att hänga med mig till stugan över natten. 
Jag som semesterfirare och hon som pensionär. 
Hon hängde på. 



Vi anlände stugan kring lunch. Fixade fram sill och potatis med tillbehör. Mamsen boade in sig i gästrummet. Vi tog en lång promenad. 

Vi satte oss på altanen. Med böcker, reklamblad, korsord, nötter, en tillbringare med vatten och varsitt glas vin. Och där satt vi och hade det bra. Länge. 
Ibland var det bara tyst. Den där sköna tystnaden. Nör man kan slappna av i det tysta. När vi satt i våra egna tankar eller böcker. Ibland hade vi hur mycket som helst att prata om. Tiden gick. Och jag satt där och tänkte att människan här bredvid mig på landet är den människan på jorden som har känt mig allra längst här i livet. Den relationen är dyrbar. Ömhet. Tacksamhet. Varsamhet. 

En lång promenad till. Fast åt andra hållet den här gången. 
Sen var det dags för middag. 



En sista promenad blev det. En lite kortare. Den avslutades med en sittning nere på bryggan. 
"Mamma gå och sätt dig där nere så kommer jag snart."


Jag gick upp till huset och packade vår nya "bryggkorg" med allehanda små godsaker. Sen gick ner till mamma som hade satt sig så skönt tillrätta. 


Där satt vi till solen började gå ner och Allsången på Skansen skulle börja. 


På vägen hem idag åkte vi förbi Lofta Café. Ett gulligt litet café väl värt att prova om ni är i faggorna. 


Med det här inlägget vill jag poängtera vikten av att tala om för dina nära och kära hur viktiga just de är för dig. Gör det redan idag. Lyft luren och slå numret direkt. Säkert finns det nån som väntar på ett tecken just från dig. 
Ta det där eventuella samtalet som kanske är lite småjobbigt och som du har skjutit framför dig alltför länge.  Red ut det som skaver. 
Var rädd om dig och dina nära och kära. 

Ljus och kärlek till er alla! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar