torsdag 5 mars 2015

Nytt kök!

Att planera ett helt nytt kök gör man inte på en kvart.
Så kan man enkelt uttrycka sig faktiskt.

Vårt gamla kök har hängt med oss sen vi flyttade in i vårt hus för snart 16 år sedan. Det var vitt och det var någorlunda fräscht då. Men verkligen inte nytt ens då. Luckorna var påmålade och de förra ägarna hade satt dit en sk ram på varje lucka.
Fogen runt diskbänken var slö och slapp och den fick vi fixa till.
Plastgolvet var så finurligt mönstrat att det inte syntes hur smutsigt det egentligen var.

Vi har levt med detta kök sen 1999. Det har funkat ok. Men till slut kommer man till en gräns.  Hos oss var gränsen när det inte gick att hålla rent längre. Vi kunde gno som attan på luckorna, men till slut var det färgen som försvann. Och i hörnen på ramarna ska vi inte prata om vad som fastnade där.
Golvet byttes för några år sedan.




Och det var lite som om spisen kände på sig att det var dags. För bara några dagar innan den blev förflyttad så drog den sin sista suck.


Ur en hel djungel av beslut som skulle tas och artiklar att välja emellan så hade vi efter några veckor ändå kommit dit vi önskade.


Och hur mycket saker har man inte i ett kök egentligen? Som har legat längst inne i ett litet hörn och skräpat? Och alla andra saker man aldrig nånsin har använt? Varför hade vi ens kvar alla saker? Som man märker när det är dags att plocka ner?

Nu är det rensat. Ändå blev det mycket att ställa tillbaka i skåp och lådor.


Som jag kommer att laga god mat from nu. Ja, eller inte. Men iallafall är det bra mycket roligare att befinna mig i köket nu för tiden. Och det är ju nog så viktigt.

Och här står visst skafferiet mitt på golvet

Väggen mellan kök och vardagsrum rev vi. 
Och resultatet blev så bra. 
Vi är såååå nöjda över vårt nya kök. 
Nu är det bara lite småfix kvar. Typ vilken sorts gardin ska vi ha? Ska vi ens ha gardin? Hur ska vi möblera med det vi har hemma i det nya? Var ska kroken till kökshandduken sitta? Ska vi ha en sån krok förresten? 

Men påminn mig gärna om när jag börjar prata om att tex bygga nytt hus eller nåt annat, påminn mig då om alla miljoner beslut som ska tas och alla miljoner samtal och mailkorrespondenser fram och tillbaka innan hantverkarna ens har hunnit börja starta bygget. Påminn mig om vilken djungel det är att sätta igång så här stora projekt. Kraft och energi tas ur alla tänkbara depåer man har i systemet. 

Och sen är det ju alltid nåt som strular. Nåt som inte har beställts i tid, eller nåt som är felbeställt eller inte kommer i tid. 

Men när allt är klart.
Då känns det allt bra härligt!

Och japp, vi är sams och är fortfarande gifta. 


3 kommentarer:

  1. Vad snyggt det blev :)
    Bra inspiration för oss när vi ska byta kök. Jag har funderat på en sådan lösning som ni har med den korta bänken vid altandörren (?). Hur långt har ni mellan bänkarna på vardera sidan om dörren? Jag vet inte om vi har för smalt för en sådan lösning.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Tack Åsa!
    Vu är supernöjda.
    Vi har redan använt köksön massor av gånger. En toppenö helt enkelt.
    Mellan arbetsbänkarna har vi 102 cm. Och köksön är ca 90 cm bred.
    Om ni får plats rekommenderar jag det verkligen. :)
    Lycka till när ni kommer igång!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Tack för du mätte och svarade mig. Jag ska mäta köket i helgen för att se om vi kan få plats med en vi också.
    Kram Åsa

    SvaraRadera