torsdag 1 januari 2015

Från 2014 till 2015 på ett litet kick

Några timmar av årets sista dag tillbringade vi på landet.
En överjordiskt vacker plats som verkligen har tagit mig till sitt hjärta.

Lugnet. Känslan. En lisa för själen varje gång jag kommer hit.

Vi åkte över dagen för att kolla så stugan hade det bra i vinterparadiset.
Och det hade den. Snön hade dock hunnit smälta bort en hel del så vi behövde inte använda våra medhavda skottmojänger alls.
Vi kollade så att vintervattnet funkade efter att elektrikern fått igång det som felade sist vi var här och vi fick diska i havet.



Färgerna. Hur länge kan man stå och bara titta egentligen? Hur länge som helst.
Men tyvärr hade vi inte tiden att stå alltför länge den här gången. Det blev mest en kik bara. 
För det var ju nyårsafton!
Och vi var tvungna att hasta hem för att sönerna skulle hinna till sina event för kvällen.

Livet ligger helt öppet i dina händer. Du har 100%-igt  eget ansvar att fylla ditt liv med det du vill. Valet är alltid ditt oavsett vilken situation du befinner dig i. Valen är inte alltid så enkla, men det finns alltid ett val. Att säga "jag hade inget val" innebär att faktiskt välja just det och att på så sätt försöka slippa ta ansvar.
Vi valde detta år att fira nyårsafton helt på egen hand jag och maken. Adam var ute på sitt. Och Calle var på sitt.
Jag har nog aldrig i hela mitt liv firat denna kväll bara så här på tu man hand. Jag har alltid haft så mycket på agendan och haft så många människor runt omkring mig denna kväll i alla tider, men inte detta år.

Och känslan av att det finns en människa i hela världen som väljer att fira sin nyårsafton med mig är så ofattbar stor att det knappt går att greppa. Att jag väljer att fira min kväll med honom är liksom så självklar och känns därför inte lika stort för mig. Men att han väljer att vara med mig…..Att vara utvald. Eller om det var JVM i hockey som lockade.... Men ändå. Iallafall. 
Skapligt stort ni! ( Östgötskan har tagit över mitt språkbruk märker jag till min stora fasa! )



Färska musslor från Allfisk kokade vi till förrätt.
Men herregud så jäkla gott det blev. Jag var en aning skeptisk innan måste jag erkänna. Men så klockrent det blev. Med en sås på vittvin, shalottaenlökar och vitlök. Samt en skvätt grädde att runda av med.


Allfisk stod även för resten av vår mat denna kväll. En skaldjursplatå med alla möjliga härligheter på.
Som vi smaskade. Till Juniorkronorna på Tv som vann över Schweiz med 5-1. 
Av alla rester kokade vi sen en underbar fond på. Som vi ska göra en god soppa på vad det lider.



En lugn och skön nyårskväll.
Våga fira själv var vår paroll.

Strax innan tolvslaget stod jag på farstukvisten och njöt av alla fina färger som visade sig på himlen åt alla håll och kanter. Jag såg att det avfyrades en hel del från vändplanen längre ner på gatan. Lite sugen på sällskap precis vid övergången mot 2015 blev jag allt och traskade dit. Där stod många av grannarna med sina gäster och skålade med sina glas på silverbrickor. Lite kramar och lite prat. Några av grannarna följde med hem för att skåla även med min man efteråt som valde att stanna inne på tolvslaget. En timme senare låg vi till sängs. Ja, inte med alla grannarna såklart. De hade gått hem då. 



To all of you from all of us
Happy New Year from the Lorentzson family.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar