lördag 11 oktober 2014

Fikarlördag

Lördag den 11 oktober.
Solsken från en klarblå himmel. 
Ca 15 grader varmt. 

Klockan 10.00 satt jag självklart på Linköpings Arena. Redo för att heja fram Calles lag till seger mot LFF P98. 
Gick sådär kan man säga. Min hejning nådde inte ända riktigt hela vägen fram. Det blev tillslut storförlust med typ 0-5 i baken mot en del killar som spelade i helskägg. 
Inte mycket att göra åt. Varken förlusten eller helskägget. Det är bara att bryta ihop och komma igen. 


Direkt efter fotbollen åkte jag och hämtade upp en kompis. Vi skulle äntligen få till en fika ihop. Sist var nog Augusti 2013 som det skedde. 
Vi tog Lilla Vit långt ut på landet. Ut på östgötaslätten bland åkrar och ängar. 



Och plötsligt mitt i en lada mitt i ingenstans så uppenbarade sig ett helt magiskt Vedugnsbageri, Boställets Vedugnsbageri. 

En vaniljbulle samt nåt annat smaskigt hamnade lätt på tallriken. 



Med solen rakt i ansiktet och en obefintlig vind, som annars är obligatorisk ute på slätten, satt vi onekligen ganska bra mot husväggen. Och mitt när vi satt där med bullen i munnen så dök en annan kompis upp för att köpa med sig gottebröd hem till sin familj. Första besöket även för henne på detta mysställe.



Vilket ställe. 



Och vilken doft. Nybakat. Överallt.



Den absolut godaste vanlijbullen jag någonsin ätit. Rena rama bullorgasmen. 


Platsen! 



Med magen full med bullar var det dags att åka till sporthallen i Ljungsbro. Där skulle en kompis son spela innebandymatch mot Bergs IK. Alla lever vi hektiska liv och vill man träffa en när och kär vän får det bli en läktarfika då och då helt enkelt. Dock utan fika denna gången. Men otroligt mysigt att ses under matchens 60 minuter.



När jag sedan kom hem på eftermiddagen var makens ena syster med familj på besök hemma hos oss. De hade med sig en hel påse med gofika att fika på. Gissa från var? Jo, Boställets Vedugnsbageri. Och det var även deras första besök där idag. 
Lite märkligt och roligt ändå. Allihopa under en och samma dag. På detta Vedugnsbageri. För första gången.


En toppendag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar