fredag 11 oktober 2013

Just nu

Just nu har jag en vän som precis har kommit hem från sin bästa väninnas begravning. En 40 årig lång och kärleksfull vänskap har idag haft sin jordiska avslutning.

Just nu har jag en vän som precis har fått ett tungt besked av läkare angående sitt barn. Med operation utomlands som väntar med hela familjen samlad.

Just nu har jag en vän som är under konvalescens efter att ha opererat bort en stor knöl som lämnade ett  50 cm stort sår efter sig som nu ska försöka läka.

Just nu har jag en vän som precis har blivit uppsagd på sitt arbete pga arbetsbrist.

Livet.

Bakom varje gardin där lampor just nu lyser så mysigt och kosigt finns det säkert människor och familjer som kämpar med nåt.  Som just nu gör sitt yttersta för att hålla näsan ovanför vattenytan. Kanske helt i sin ensamhet. Kanske i sin självvalda ensamhet, för att de helt enkelt känner att ingen finns som orkar lyssna, eller för att de av nån anledning inte orkar/vågar/vill dela med sig. Kanske i en ensamhet som inte är självvald. Kanske kämpar de tillsammans med andra.
Ingen utomstående kan ta sig rätten att döma om det är stora eller små saker för varje individ är unik och varje upplevelse och känsla är lika viktig och sann för den det drabbar just då.


Det enda jag kan göra som vän just nu är att bara finnas till hands.
Livet är inte alltid så himla lätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar