fredag 31 januari 2014

Årets foto

Hahaha!
Igår togs årets absolut roligaste/svåraste passfoto hos Polisen i Linköping klockan 14.30. Inför öppen ridå och alla andra kunder som satt och väntade på sin tur.

14.29 ställde jag mig enligt order på de gula fotmärkena i golvet. Tittade in i kameran och så sa kontrollanten bakom disken:
"Sänk hakan en aning och du får inte se glad ut".
 Vilket jag försökte. Tyckte jag.
Ett foto togs. Kontrollanten skrattade högt. Han fick visst skratta minsann.
"Det där måste vi ta om" sa han mitt i skrattet.

Jag gjorde sammalika en gång till. Fötterna på märkena, sänkt haka, blicken i kameran.

"Haha, nej, den där bilden går inte", fortsatte herren bakom disken.

Vi gjorde ett nytt försök.
Vi det här laget hade Calle försvunnit skrattande och satt sig en bit bort. Han skrattade lite för högt. Han med.

"Nej, det går inte. Du gör nåt konstigt. Titta på mig", sa polisen med stans leende.
Jag bytte riktning och kollade på honom istället för in i kameran.

"Jaha," sa han med blicken vandrandes runt i mitt ansikte, "vi gör ett nytt försök!". Igen.
Att jag ser ut som jag gör kan jag ju faktiskt inte göra nåt åt, tänkte jag medan jag tittade på den där mannen bakom disken.

Vi tog det sista fotot. Jag såg mig själv på skärmen och kunde inte annat än att gapflabba. Rakt ut.

Herren mitt emot, vid den andra disken, skrattade högt han med. Kvinnan på bänken bakom satt och log. Familjen snett bakom skrattade.

Håret på ända. Luggen i sin egen värld efter en hel dag på jobbet. Påsarna under ögonen spm bara visade hur trött jag egentligen kände mig. Vinterblek. Munnen som var sne och alldelels narig av kylan ute. Och så näsan. Näsan som pekade rakt upp. ( Trots att jag hade sänkt hakan, trodde jag.) Som kommer att visa alla passkontrollanter som eventuellt nånsin kommer att få se detta magnifika foto under de närmaste 10 åren, att mina näsborrar är olika stora. Att den ena borren liksom är större än den andra. Och att den stackars borre som är lite mindre, är bra mycket snedare än den andra.

Det vet jag nu.
Så kan man säga.

Har ni koll på era borrar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar